Blog

Érdekességek és tippek a sajtokról

Manapság az emberek 90 százaléka szereti és fogyaszt sajtokat, alaptétel minden háztartásban. Az ételek nagy többségében szerepet kap, a sajt a gasztronómia megunhatatlan fogása, akár előételként, akár főfogásként, akár hozzávalóként szerepel.

Néhány érdekesség a sajtról:

  • A sajtgyártás története több mint 7000 évre nyúlik vissza.
  • Magyarországon az átlag sajtfogyasztás évente 8kg/fő, míg a listavezető Franciaországban ez 22kg.
  • Több, mint 4000 féle sajtot készítenek szerte a világon.
  • Körülbelül 20 millió tonna készül belőle, több mint a dohányból, kakaóból, teából és kávéból együttvéve.
  • A Kalcium és a B-vitamin tartalma nagyon jelentős, általában minél tovább érlelik, annál több lesz benne. A B-vitamin nyugtatja az idegrendszert. Fogyasztása védelmet ad a csontritkulással, fogszuvasodással a szív- és az érrendszeri betegségekkel szemben is

 Hogy szervírozzuk, társítsuk a különböző sajtokat:

  • A sajtokat érdemes a felszolgálás előtt egy órával kivenni a hűtőből.
    A nemes penésszel érő sajtot drótos sajtvágóval szeleteljük, így nem esik szét.
  • A fűszeres sajtokat külön tálon kínáljuk, különben elnyomják a diszkrétebb ízű fajtákat.
  • A legtöbb sajt-gyümölcs kombinációt jól kiegészíti egy könnyebb vörösbor vagy muskotály, de az erősebb zamatú sajtokhoz például burgundi illik.
  • Márványsajthoz, krémsajthoz és a lágy sajtokhoz kínáljunk narancsot és mandarint, míg az őszibarack a márványsajttal, a göcsejivel, a camembert és a brie ízével párosítható.
  • A gorgonzola, márvány-, brie, cheddar, ementáli, trappista sajtot desszertként almával, szőlővel, körtével adjuk.
  • A következő változatos sajtkompozíció mindenki igényét kielégítheti. Lágy és puha sajtok: belpaese, bresse bleu, kecskesajt, camembert, gorgonzola,pálpusztai. Kemény és félkemény sajtok: cheddar, eidami,ementáli, gouda, gruyére, parmezán, óvári, ilmici, trappista. Kínáljunk hozzá kétszersülteket, barna kenyeret.

Egyik sajtos szendvicsünk: Camembert szeletek karamellizált almaágyon, szőlőszemekkel és dióval megbolondítva, a megrendelőink kedvence.

Reméljük, hogy hasznosnak és érdekesnek találod a cikket és a jövőben is olvasol minket!

A Zöldségek, gyümölcsök színei megsúgják milyen értékes anyagok találhatóak bennük.

Egyes táplálkozási szakértők véleménye szerint a színek szerinti étkezés – sőt, bizonyos színek fogyasztása a nap bizonyos szakaszaiban – pozitív eredményeket hozhat az egészségünk terén. A megfelelő színű étek elfogyasztásával megőrizhetjük a testfunkciók harmóniáját.

A piros zöldségek és gyümölcsök tartalmaznak úgynevezett likopin és antocián nevű anyagokat. Ezek a húgyvezeték megfelelő működésében, a szívbetegségek és a rák megelőzésében, valamint a memória megfelelő működésében játszanak fontos szerepet. A piros és vörös ételek rendkívül sok flavonoidot is tartalmaznak, ami segíti a vért megfelelő állagúan tartani, serkenti a vérkeringést, és erősíti a véredénykék falát.

zöld gyümölcsök és zöldségek tartalmaznak lutein és indol nevű anyagokat. Ezek azért fontosak, mert szintén segítenek megelőzni a rákos megbetegedéseket, ezen kívül sok kalciumot is tartalmaznak, így erősítik a csontokat. A zöld színű zöldségek és gyümölcsök a legjobb méregtelenítők magas víz, klorofill és rosttartalmuk révén. A klorofill a zöld növényekben fotoszintézis útján keletkező pigmentanyag, ez adja a levelek zöld színét is. A klorofill tisztítja a vért, hozzájárul a máj hatékony működéséhez és javítja a vérképet. Szinte kimossa szervezetünkben felgyülemlett káros anyagokat, és ellensúlyozzák a stressz, a dohányzás, az alkohol és az egészségtelen életvitel hatásait. Az érelmeszesedés gyógyítása szempontjából is kimagasló eredményeket mutat.

sárga-, narancssárga zöldségek és gyümölcsök elsősorban karotinoid és bioflavonoid tartalmuk miatt jelentősek. Erősítik az immunrendszert, a szívet és szintén segítenek elkerülni a rákos megbetegedéséket. A szervezetben lévő megfelelő mennyiségű karotin megvédi sejtjeinket a szabad gyökök roncsoló hatásától és a káros UV-sugárzástól, segíti a szép barnulást, lassítja a bőröregedést. Érdemes hát gondoskodni arról, hogy állandóan elég karotin tartalmú ételt fogyassz, mert nagyrészt ennek az anyagnak köszönhetjük szépségünket, fiatalságunkat.

A krumpli és a többi fehér zöldség (például a karfiol, gomba, a karalábé) rostban, magnéziumban és káliumban gazdagok, melyeknek egyáltalán nem szabadna hiányozni az étkezéseinkből.  A fehér zöldségek és gyümölcsök allicin nevű vegyi anyagot tartalmaznak, segítenek megőrizni a szív egészségét, csökkentik a rák kialakulásának kockázatát, és megőrzik a koleszterin ideális szintjét, nem engedik, hogy túl magasra emelkedjen.

A sötétlila gyümölcsök a legjelentősebb antioxidánsok, még a citrusféléket is lekörözik. Az antocián nevű anyag színezi őket lilára, mely egy antioxidáns flavonoid. A flavonoidok létfontosságú anyagok, mivel megvédik a C-vitamint a megsemmisüléstől, és segítik a véráramba szállított tápanyagok eljutását a sejtekhez, ezen kívül erősítik, és rugalmassá teszik az érfalat, így gátolva az érelmeszesedés kialakulását. Az antocián egyúttal egy erős antioxidáns is, ezáltal segíti a szervezetet a káros UV sugarak által létrehozott szabadgyökök elleni védekezésben.

A barna színt a diófélék, magok, maghéjak, és gabonacsírák képviselik, melyek a legjobb B-vitamin források. A B-vitaminok idegeink táplálói, segítik a koncentráló készséget és javítják az emlékező tehetséget. Rendszeres fogyasztásukkal karbantarthatjuk az idegrendszerünket, de a hajunk, bőrünk és körmünk szépségét és egészségét is megőrizhetjük. A B-vitaminok vízben oldódnak, ezért minden nap pótolni kell őket. Akinek hiányzik az étrendjéből a teljes kiőrlésű, azaz barna kenyér, vagy barna rizs, számíthat arra, hogy könnyebben válik ingerlékennyé, fáradékonnyá.

Források: www.impressmagazin.hu, www.gastrolaj.hu, Wikipédia, www.edenkert.hu, www.proaktivdirekt.com